Gauguin - ur. W 1848r., malarz francuski, postimpresjonista, początkowo urzędnik bankowy i kolekcjoner malarstwa impresjonistycznego. W 1874 zaczyna interesować się malarstwem, początkowo jako amator. Przypadkowo styka się z Pissarrem , który udziela mu cennych wskazówek. Poznaje wiele sław malarskich epoki, ale akceptuje tylko niektórych: Puvisa de Chavannes i Cézanne`a . Wkrótce rozpoczął poszukiwanie własnego stylu, na który miały wpływ drzeworyty japońskie, surowe, nie skażone cywilizacją pejzaże.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Florencja pod rządami Wawrzyńca Medyceusza, wyrastająca na potęgę, jak również będąca kolebką nauk humanistycznych, jest tłem dla kariery artystycznej Botticellego, autora przepełnionych duchowością obrazów religijnych, alegorii mitologicznych, dzieł o bogatej symbolice, prawdziwych świeckich ikon włoskiego renesansu.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i na okł. nazwa dziennika Rzeczpospolita. Bibilogr. s. [124]. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Na początku XVII wieku Peter Paul Rubens z impetem wdarł się do grona najwybitniejszych malarzy Europy. Bogaty w wiedzę nabytą podczas długiego pobytu we Włoszech zachwycał współczesnych mu malarzy i kolekcjonerów. Ze swojej pracowni w Antwerpii Rubens uczynił spektakularną kuźnię artystycznych wzorów. Odbywało się tam nieustanne odkrywanie kolorów i form, radosne święto malarstwa otwartego na każdy temat, od ołtarzy po portrety, od cylki reprezentacyjnych po pejzaże.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i u góry okł. : Rzeczpospolita. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Obrazy Claude`a Moneta przesycone są promieniami słońca, barwami wiosny i radością uśmiechających się młodych dziewcząt. Impresjonizm dokonał radykalnych zmian w malarstwie, zerwał z uroczystą, akademicką sztuką XIX wieku, ukazując piękno przyrody i urodę życia.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i na okł. nazwa dziennika Rzeczpospolita. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Życie Rembrandta to jedna z najwznioślejszych, a zarazem najbardziej dramatycznych kart w dziejach sztuki holenderskiej "złotego wieku". Osiągnął szczyty powodzenia, później przeżył ruinę finansową i ruinę życia osobistego. W obu tych okresach tworzył arcydzieła, których emocjonalna wymowa pozostaje niezapomniana. Chociaż nigdy nie opuścił Holandii, jego twórczość ma wymiar uniwersalny, znacznie wykraczający poza granice niewielkiego kraju. Malował ludzi - ich doznania i życie codzienne - poruszał serca wszystkich, którzy mieli szczęście oglądać jego dzieła.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i na okł. nazwa dziennika Rzeczpospolita. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni